Content + Design Meetup 27 februari

Gisteren was ik aanwezig op de Content + Design Meetup in Rotterdam. Hier een kort verslag.

Talk 1

De talk werd gegeven door Don Seidenberg (UX writer) en Virginia Rispoli (UX designer). Samen waren zij verantwoordelijk voor de creatie van CarNext.com.

Paar dingen die zijn blijven plakken:

Er zijn grofweg drie soorten schrijvers: de klassieke copywriter, die technische, informatieve schrijver en de schrijver die nadenkt hoe de eindgebruiker omgaat met de website/webapplicatie, software of het product. Die laatste schrijver noem je ook wel UX-schrijver.

Een UX-schrijver schrijft met name om de gebruiker van een website of software verder te helpen, om bijvoorbeeld bepaalde angsten weg te nemen. De teksten gaan niet over overtuigen (persuaden) of informeren maar om de bezoeker stap voor stap verder te helpen, bijvoorbeeld het wegnemen van angsten.

Een UX-schrijver helpt een bezoeker van punt A naar B en haalt daarin alle frictie weg. Als voorbeeld gaf Don de bordjes op Schiphol. Deze zijn bedoeld om mensen te helpen om de gates en andere locaties op het vliegveld te vinden zonder frictie. Als UX-writer denk je hier ook over na.

Voor Carnext zat hij samen met Virginia in het design-team. Zij hadden een eenvoudige opdracht: Gebruikers van de website moesten binnen maximaal 8 minuten een auto kunnen bestellen. Alles wat hierin voor frictie zorgt moet uit het proces worden gehaald. Woorden zijn hierin van ontzettend groot belang.

Voorbeeld: in de studio van CarNext maakte ze foto’s van de auto’s die ze daadwerkelijk verkochten, maar bezoekers dachten dat het stock photo’s waren. De foto’s waren dus iets té professioneel. Met een zinnetje als ‘dit is echt de auto die je krijgt als je het koopt’ (exacte zin weet ik niet meer) nam de UX-schrijver een twijfel weg.

Wat ook naar voren kwam was dat schrijvers vaan een ‘afterthought’ zijn. Zij worden pas laat in het proces betrokken, bijvoorbeeld wanneer de ontwerpen al zijn opgeleverd. Het betrekken van een schrijver bij het UX/design-team heeft een flinke meerwaarde omdat een schrijver over andere dingen nadenkt dan een designer. Hoe stel je een webgebruiker gerust met woorden? Stop designers en UX-writers in dezelfde ruimte en dan gebeuren er mooie dingen was de algehele boodschap.

Paar take-aways:

  • Schrijf als een mens
  • Wees behulpzaam
  • Begeleid je klant van punt A naar B
  • Betrek schrijvers vroeg in het ontwerpproces

Talk 2

Talk 2 ging over inclusiviteit van websites en webapplicaties voor mensen die doof zijn. Daar blijkt nog veel te verbeteren. Wat bijzonder was, was dat de vrouw (Marie van Driessche) die de talk gaf zelf doof is. Haar talk was in gebarentaal, een tolk vertaalde het naar woorden.

In het dagelijks leven had zij diverse obstakels. Dit voorbeeld bleef me bij: veel bedrijven maken het invullen van een telefoonnummer verplicht bij een formulier, maar iemand die doof is kan niet telefoneren. Totaal niet inclusief dus.

En wist je dat 70% van de dove mensen moeite hebben met het lezen van teksten? Hier kun je al rekening mee houden door helder te schrijven.

Dat inclusiviteit een belangrijk ding is werd me na gisteren wel duidelijk. Er zijn zoveel aspecten waar je standaard geen rekening mee houdt bij het maken van een website. Toegankelijkheid voor dove of blinde mensen bijvoorbeeld.

Bureau Level Level heeft hier een heldere visie op (lees zelf maar) en op het internet is er een flinke beweging gaande genaamd #a11y (staat voor: accessability). Er valt hier voor veel websites te verbeteren. Niet alleen door rekening te houden met dove of blinde mensen maar denk ook aan mensen met autisme, angststoornissen, kleurenblindheid enzovoorts. Voor mij een eye-opener omdat ik hier in mijn dagelijks werk eigenlijk nooit rekening mee houdt.

Food for thought!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *